mimoriadne nadané deti

Projekt alternatívnej starostlivosti o nadané deti

podľa

PhDr. Jolany Laznibatovej, CSc.

            Nadanie sa vo svete skúma už viac ako 100 rokov a v súčasnosti sa mu pripisuje strategický význam pre rozvoj spoločnosti.

            Podľa odborníkov sa má nadanie vyhľadávať, rozvíjať a podporovať tak skoro, ako sa to len dá, podobne ako je to aj s prevenciou v medicíne: čím skôr sa začne, tým lepšie sa celá starostlivosť zrealizuje. Nadané deti  sú deti, ktoré sú prirodzene aktívne, zvedavé, objavujú s obrovskou potrebou získavania informácií. Nadané deti v škole bývajú označované ako deti so špeciálnymi potrebami a to preto, že vedia všetko skôr, lepšie a naučia  sa to efektívnejšie. Učitelia ich napriek tomu nerozpoznávajú, lebo majú svoje špecifické prejavy najmä v oblasti sociálnej a emocionálnej. Odborníci udávajú 2 základné osobnostné znaky nadaných : zvýšená  senzitivita, citlivosť až precitlivenosť a „chudobné“ medziľudské vzťahy. K tomu sa pridávajú ešte rôzne osobnostné znaky, ktoré sa pohybujú v spektre od hyperaktivity, impluznívnosti cez kľudné, vyrovnané, tiché deti, až po uzavreté, introvertné deti.

            Všetky nadané deti sú výrazné individuality už od útleho veku. Sú samostatné, s vlastným názorom na veci, nekonformné, ťažšie prispôsobivé, s vysokou snahou podávať dobrý výkon, byť najlepší, byť prvý. Sú to deti perfekcionalistické a čo je dôležité, sú sebakritické ale aj kritické aj k dospelým, rodičom či učiteľom. Očakávanie, že nadané dieťa bude dobré, slušné, poslušné, poriadkumilovné, disciplinované, tiché, spôsobné, je mylné. Preto nadané deti majú často prejavy ako problémové deti, často bývajú nerozpoznané v škole. Je to preto, že škola pozitívne hodnotí nielen vedomosti,  ale do známok  premieta aj prejavy správania.Preto sú lepšie v škole hodnotené deti bystré (obyčajne jednotkári, dvojkári), ktoré dokážu byť poslušné a prispôsobivé, ale nie deti vysoko nadané.

            Odborníci z oblasti nadaných zastávajú názor, že ak je nadané dieťa v bežnej triede, kde sa nevyužíva jeho potenciál, kde je jednotný spôsob výučby, stabilné učebné osnovy a celková klíma – môže viesť  ku výkonovému spriemerňovaniu osobnostnej konformite, nutnému prispôsobovaniu sa a z toho plynúcim poruchám správania, pretože nevyužitá kapacita nadaných detí sa obracia iným, často  i negatívnym smerom. Sú to ale deti, ktoré vedia čítať, písať a počítať už cca od 2-3 rokov. Vzdelávaciu medzeru vypĺňaŠkola pre mimoriadne nadané deti, ktorá pôsobí vo forme tried pre nadané deti od r. 1993 a oficiálne vznikla k 1.1.1998 a to na základe Projektu alternatívnej starostlivosti o nadané deti od PhDr. Jolany Laznibatovej, CSc.Cieľom výchovy a vzdelávania našej školy tohto typu je špeciálne pôsobenie na tú časť populácie,  ktorú  označujú  psychológovia  ako  všeobecne  intelektovo nadpriemerne nadanédeti. Zásadným prvkom v psychologicko-pedagogickej práci s intelektovo nadanými deťmi je rozvíjať popri intelektovom potenciáli aj ich osobnostné, emocionálne a sociálne zložky, a to na princípe toho, v čom sú odlišné od bežnej populácie v najpozitívnejšom zmysle – a to schopnosti, výkony, záujmy, celková aktivita, ako i korigovať ich zvláštnosti, precitlivelosť, zraniteľnosť atď.

             Pre možnosť lepšej identifikácie a diferenciácie nadaných – uvádzame ukazovatele nadaného žiaka v škole:

 1/ je bystrý pozorovateľ, vnímavý, rýchlo chápajúci nové vzťahy a veci

 2/ dokáže robiť intelektové úlohy s radosťou

 3/ vie sa učiť rýchlo a dobre

 4/ správne používa veľa slov

 5/ kladie veľa otázok

 6/ má originálne nápady

 7/ upriamuje pozornosť na to, čo je nové

 8/ má vynikajúcu pamäť

 9/ rád rieši úlohy náročné a chce samostatne riešiť úlohy

10/ je nápaditý pri nachádzaní odpovedí a nových spôsobov robenia vecí

11/ samostatne vytvára nové úlohy, nespolieha sa na pomoc iných

12/ verí si sám sebe, vo svojej schopnosti riešenia problémov 

zdroj:Školy pre mimoriadne nadané deti

 


 
© 2005 :: WebEN ::