
Projekt alternatívnej
starostlivosti o nadané deti
podľa
PhDr. Jolany
Laznibatovej, CSc.
Nadanie sa vo
svete skúma už viac ako 100 rokov a v súčasnosti sa mu pripisuje
strategický význam pre rozvoj spoločnosti.
Podľa odborníkov sa má nadanie
vyhľadávať, rozvíjať a podporovať tak skoro, ako sa to len dá,
podobne ako je to aj s prevenciou v medicíne: čím skôr sa začne,
tým lepšie sa celá starostlivosť zrealizuje. Nadané deti sú
deti, ktoré sú prirodzene aktívne, zvedavé, objavujú s obrovskou
potrebou získavania informácií. Nadané deti v škole bývajú
označované ako deti so špeciálnymi potrebami a to preto, že
vedia všetko skôr, lepšie a naučia sa to efektívnejšie.
Učitelia ich napriek tomu nerozpoznávajú, lebo majú svoje
špecifické prejavy najmä v oblasti sociálnej a emocionálnej.
Odborníci udávajú 2 základné osobnostné znaky nadaných :
zvýšená senzitivita, citlivosť až precitlivenosť a „chudobné“
medziľudské vzťahy. K tomu sa pridávajú ešte rôzne osobnostné
znaky, ktoré sa pohybujú v spektre od hyperaktivity,
impluznívnosti cez kľudné, vyrovnané, tiché deti, až po
uzavreté, introvertné deti.
Všetky nadané deti sú výrazné
individuality už od útleho veku. Sú samostatné, s vlastným
názorom na veci, nekonformné, ťažšie prispôsobivé, s vysokou
snahou podávať dobrý výkon, byť najlepší, byť prvý. Sú to deti
perfekcionalistické a čo je dôležité, sú sebakritické ale aj
kritické aj k dospelým, rodičom či učiteľom. Očakávanie, že
nadané dieťa bude dobré, slušné, poslušné, poriadkumilovné,
disciplinované, tiché, spôsobné, je mylné. Preto nadané deti
majú často prejavy ako problémové deti, často bývajú
nerozpoznané v škole. Je to preto, že škola pozitívne hodnotí
nielen vedomosti, ale do známok premieta aj prejavy
správania.Preto sú lepšie v škole hodnotené deti bystré
(obyčajne jednotkári, dvojkári), ktoré dokážu byť poslušné
a prispôsobivé, ale nie deti vysoko nadané.
Odborníci z oblasti nadaných
zastávajú názor, že ak je nadané dieťa v bežnej triede, kde sa
nevyužíva jeho potenciál, kde je jednotný spôsob výučby,
stabilné učebné osnovy a celková klíma – môže viesť ku
výkonovému spriemerňovaniu osobnostnej konformite, nutnému
prispôsobovaniu sa a z toho plynúcim poruchám správania, pretože
nevyužitá kapacita nadaných detí sa obracia iným, často
i negatívnym smerom. Sú to ale deti, ktoré vedia čítať, písať
a počítať už cca od 2-3 rokov. Vzdelávaciu medzeru vypĺňaŠkola
pre mimoriadne nadané deti, ktorá pôsobí vo forme tried pre
nadané deti od r. 1993 a oficiálne vznikla k 1.1.1998 a to na
základe Projektu alternatívnej starostlivosti o nadané deti od
PhDr. Jolany Laznibatovej, CSc.Cieľom výchovy a vzdelávania
našej školy tohto typu je špeciálne pôsobenie na tú časť
populácie, ktorú označujú psychológovia ako všeobecne
intelektovo nadpriemerne nadanédeti. Zásadným prvkom
v psychologicko-pedagogickej práci s intelektovo nadanými deťmi
je rozvíjať popri intelektovom potenciáli aj ich osobnostné,
emocionálne a sociálne zložky, a to na princípe toho, v čom sú
odlišné od bežnej populácie v najpozitívnejšom zmysle – a to
schopnosti, výkony, záujmy, celková aktivita, ako i korigovať
ich zvláštnosti, precitlivelosť, zraniteľnosť atď.
Pre možnosť lepšej identifikácie a diferenciácie nadaných –
uvádzame ukazovatele nadaného žiaka v škole:
1/ je bystrý pozorovateľ,
vnímavý, rýchlo chápajúci nové vzťahy a veci
2/ dokáže robiť
intelektové úlohy s radosťou
3/ vie sa učiť rýchlo
a dobre
4/ správne používa veľa
slov
5/ kladie veľa otázok
6/ má originálne nápady
7/ upriamuje pozornosť na
to, čo je nové
8/ má vynikajúcu pamäť
9/ rád rieši úlohy náročné
a chce samostatne riešiť úlohy
10/ je nápaditý pri
nachádzaní odpovedí a nových spôsobov robenia vecí
11/ samostatne vytvára nové
úlohy, nespolieha sa na pomoc iných
12/ verí si sám sebe, vo
svojej schopnosti riešenia problémov
zdroj:Školy
pre mimoriadne nadané deti |
|